Płyn AdBlue — czym jest niebieskie paliwo i o czym warto pamiętać?
| maj172023Współczesna idea dbania o dobro środowiska poniekąd wymusiła na producentach nowszych modeli aut napędzanych silnikiem Diesla zamontowanie w nich zbiornika AdBlue. Nakazy związane z dyrektywą Euro 6 (a w niektórych modelach Euro 5) to oczywiście dobre posunięcie z perspektywy ekologii, jednak bywa kłopotliwe dla kierowców nowszych samochodów lub maszyn rolniczych — szczególnie że niedopilnowanie stanu AdBlue może skończyć się nieodpaleniem pojazdu. Dowiedz się, czym jest płyn AdBlue i w jaki sposób go tankować.
Na skróty…
Czym jest AdBlue?
AdBlue to płyn nazywany również niebieskim paliwem. Stosowany jest w przypadku pojazdów napędzanych silnikiem Diesla. To roztwór wodny mocznika (32,5%) służący do neutralizowania szkodliwych substancji emitowanych przez samochody podczas jazdy. AdBlue nie jest dodatkiem do paliwa, lecz posiada osobny zbiornik i miesza się dopiero ze spalinami, a konkretniej trafia do katalizatora SCR, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury uwalnia amoniak rozkładający szkodliwe dla środowiska tlenki azotu. W wyniku tej reakcji z pojazdu uwalniana jest para wodna i nieszkodliwy, lotny azot.
Jak tankować płyn AdBlue i czy jest to konieczne?
Pojazdy wyposażone w zbiornik na płyn AdBlue tankuje się standardowo na stacjach paliw. Nie każda jest jednak wyposażona w odpowiednie dystrybutory. Aby zatankować samochód płynem AdBlue, należy znaleźć wlew do zbiornika. Najczęściej znajduje się on obok wlewu do paliwa, choć niektóre modele mogą mieć je schowane w bagażniku lub przy masce. Korek do wlewu płynu zazwyczaj jest koloru niebieskiego i posiada napis „AdBlue”. Sam proces tankowania wygląda identycznie jak w przypadku uzupełniania paliwa.
Ale czy musimy tankować AdBlue? W końcu to dość spory, dodatkowy koszt dla kierowcy. Okazuje się jednak, że płyn koniecznie należy uzupełniać. I nie chodzi tu o kwestie ekologiczne. Po prostu modele aut z silnikiem Diesla pozbawione płynu AdBlue zgasną i nie będzie możliwe ich odpalenie. Wtedy, mimo że mamy cały bak paliwa, nie ruszymy z miejsca, a jedynym rozwiązaniem jest zatankowanie płynu. A żeby to było prostsze, warto zainwestować w pojemnik do AdBlue.
Zbiorniki na płyn AdBlue — mobilne i stacjonarne
Jak już wspominaliśmy, nie wszystkie stacje paliw posiadają dystrybutory z płynem AdBlue. Może to być problematyczne, gdy okaże się, że w naszych maszynach rolniczych lub samochodach zaczyna brakować płynu, a do następnej stacji mamy kawał drogi. Wówczas przydatnym rozwiązaniem okazują się zbiorniki do AdBlue. Są to mobilne lub stacjonarne pojemniki o różnej pojemności, nawet do 5000 litrów. W przypadku tych mobilnych można je na przykład przetransportować samochodem na pole, gdy w trakcie prac rolniczych skończy się AdBlue, i swobodnie dotankować, gdyż każdy z nich to zbiornik z dystrybutorem. Te stacjonarne rzecz jasna pozostają na miejscu, ale są ciekawą opcją np. w przypadku firm transportowych — umieszczenie ich w bazie pozwoli na tankowanie zawsze, gdy zajdzie taka potrzeba.
Najciekawszą opcją jest jednak zbiornik z systemem zarządzania AdBlue. Właśnie przy wspomnianej firmie transportowej ułatwi on kontrolowanie stanu zużycia płynu w pojemniku, lecz co ważne, umożliwi również sprawdzenie, który z pojazdów był tankowany. To rozwiązanie przydatne także dla dużych gospodarstw i zakładów. Teraz nie musisz się martwić o to, że zabraknie Ci płynu.
Każdy kierowca samochodów wyposażonych w zbiornik AdBlue powinien dobrze zaznajomić się ze sposobem użytkowania takich pojazdów. Wbrew pozorom jest wiele rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę. Sam fakt konieczności wlewania płynu do osobnego zbiornika nie dla każdego jest oczywisty, a zmieszanie paliwa z płynem może skutkować awarią i koniecznością płukania zbiornika. Jeśli natomiast zaciekawiliśmy Cię stacjonarnymi lub mobilnymi pojemnikami do Adblue, to koniecznie sprawdź, co mamy w ofercie. Szerokiej drogi!